Praktisk skotøy på moten

Det er lett å overse sko når man snakker om klesdesign. Det er noe rart, da designere selv legger mye vekt på skotøy. Høye hæler, platåsko, knelange støvletter, alle disse er designeres favoritter. De kan bli ansett som provokative og kontroversielle, og det er nok en del av grunnen til at designere som Alexander McQueen elsker sko. I de siste årene er joggeskoen i sentrum av oppmerksomheten, med for eksempel Kanye Wests «yeezy»-kolleksjon, og den økende interessen for joggesko fra eksklusive merker.

Norsk mote er kjent for å være praktisk, og kanskje dette har noe med vår natur og livsstil å gjøre. Vi elsker og gå på tur i skog og fjell, vi liker og bli sett på som ujålete, og forfengelighet er et skjellsord. Turklær og tøy som passer til vårt våte og kale klima er derimot det man får komplimenter for. Nordmenn bruker mye heller penger på en varm og vanntett allværsjakke enn en dyr festkjole. Skotøyet vi kjøper reflekterer dette i stor grad. Norske jenter har antakelig flere par fjell- og tursko, enn høyhælte sko og støvletter.

Det er ikke bare i Norge at hvite joggesko er moteriktig. Over hele verden ser vi influencere og kjendiser gå kledd i vakre kjoler med enkle, hvite joggesko til. I begynnelsen så dette rart ut, men nå har de fleste av oss omfavnet denne trenden. Vi kan ikke si at vi er så veldig i mot at det er moteriktig å ha godt fottøy til å danse hele natta uten å få vondt i føttene! Det er allikevel et skille mellom såkalte amerikanske sneakers, med luftbobler og avansert vitenskapelig design, til det som motebevisste bloggere promoterer på Instagram. Disse bruker nemlig joggesko som har en flat og enkel såle, med kun én farge. De gamle basketballskoene er inne igjen, og man bruker converse både til vinter og vår.

For mange norske jenter er det en herlig befrielse at man kan være moteriktig, samtidig som man slipper høye hæler på isen i januar. Men hvem var det som startet denne designtrenden? Det er nemlig ikke bare innen fottøy at det praktiske har blitt favorisert i det siste, det er også i interiør. En sterk teori er at det nordiske har fått en større plass i verdens designbyråer. Nordisk interiør og møbeldesign har vært godt kjent i USA og resten av Europa siden 80-tallet, men klesdesign har ikke fulgt med. Danske klesmerker har blitt mere synlig siden slutten av 90-tallet, og dette kan være en del av grunnen til at praktisk og behagelig fottøy nå er en del av et klassisk antrekk med en feminin frakk og merkeveske. Over atlanterhavet har joggesko lenge vært et statussymbol, og mange der vil betale dyre dommer for moteriktige sneakers.